Die Seminare sind ja extrem unterschiedlich aufgestellt, genau wie die Prüfer:innen...
Mir wurde sehr davon abgeraten Einstiegsstunden zu zeigen, das sei zu „einfach". Ich würde daher ggf. dieses Video zeigen und die daran anknüpfende Stunde dann als UB (so kann man eben auch zeigen, dass man Reihen planen kann, deren Stunden aufeinander aufbauen statt nur Einzelstunden).
https://youtu.be/vu7IJ-HDIos
Define the "American Dream".
Describe what America has to offer to its citizens.
Give evidence from the video that reveals the author’s view on America.
In der nächsten Stunde könnten man dann z. B. einen Grundlagentext (in Auszügen) behandeln.
"The American is a New Man" (J. Hector St John de Crèvecoeur) oder aber mit diesem Text starten und in der Folgestunde das Video zeigen (das ist sehr gut, finde ich, aber für einen UB zu lang, das müsstest Du kürzen oder vorher zeigen und dann weiter bearbeiten).
Comprehension
1 Point out the qualities of “old Europe” and the reasons why some Europeans emigrated.
2 Describe what America has to offer to the immigrants.
3 Define who the “new American” is and describe the process of becoming American.
Analysis
4 Analyse the stylistic devices Crèvecœur uses to juxtapose the situation in Europe and America.
5 What further stylistic devices are employed to depict the opportunities America has to offer?
6 Give evidence from the text that reveals the author’s view on America and its new inhabitants.
Es gibt bei Schroedel Westermann auch zwei kostenlose AB, die nicht schlecht sind, die könntest Du abändern.
"The Economic Crisis in the United States - is the American Dream over?"
1. Describe and explain the cartoon. Then create some other possible captions and decide for the best one. (M1)
2. Explain the meaning of the “American Dream”. (M2)
3. Talk about the reasons why the American Dream is fading. (M2)
4. What was the mood in the USA like when Barack Obama became president? (M3)
5. How was President Obama hindered from putting his reform policy into practice? (M3)
6. What way has the public mood in the USA changed since Obama took office? (M3)
7. Explain the statement that America is “steering“ in the wrong direction. (M4)
Eignet sich für Gruppenarbeit, dann Expertengruppen, indem man die Quellentexte aufteilt. So hat man einen höheren Sprechanteil.
"The Fading American Dream"
1. What is the term “American Dream” usually associated with?
2. Explain the current contrast within the U.S. economy (M1).
3. Which aspect of the problem does the cartoon hint at (M1, M2)?
4. What is the connection between globalization and the ever-increasing gap between rich and poor? Add
some more arguments to those given in the text (M2).
5. What does Lou Dobbs’ book title “War on the Middle Class” suggest (M3)?
6. To what extent is the American Dream “vanishing”? Collect arguments from the texts and give your
opinion